Snurken


Veel mensen snurken in hun slaap. Mannen snurken meer dan vrouwen en naarmate je ouder wordt is de kans dat je snurkt groter. Soms is het een tijdelijk probleem, maar soms kan het ook jaren duren en kun je er echt last van krijgen.

En alhoewel er nog wel eens wat lacherig over gesproken wordt is snurken vervelend voor je bedpartner en soms zelfs voor je huisgenoten en buren. Snurken kan in ernstige gevallen ook vervelende gevolgen voor jezelf hebben. Snurken komt het meest voor wanneer je in de REM fase van je slaap bent. Kijk voor uitleg over de verschillende slaapfases op deze pagina.

Wat is de oorzaak van snurken

Snurken wordt veroorzaakt doordat de lucht die je in- en uitademt geen vrije doorgang heeft door je mond en neus. Wanneer je normaal en rustig aan het ademen bent maakt de lucht die je in- en uitademt geen geluid. De lucht heeft dan een vrije doorgang. Maar wanneer dit om de een of andere reden moeilijker gaat, bijvoorbeeld wanneer je aan het hardlopen bent, maakt deze lucht wel geluid.

Wanneer je slaapt kan de vrije doorgang van de lucht worden belemmerd doordat je neus verstopt zit omdat je verkouden of allergisch bent. Maar een minder goede vrije doorgang van lucht kan bijvoorbeeld ook door de vorm van je neus komen.

Doordat het moeilijker is om lucht door je neus naar binnen te halen en naar buiten te laten worden de zachte delen in je keel extra belast en zij zorgen voor het snurkende geluid.

 

Wanneer je in de REM fase van je slaap bent, zijn de meeste spieren bijzonder ontspannen. Het kan zijn dat je tong en keel meer dan normaal ontspannen zijn en daardoor geluid maken bij het in- en uitademen.

Dit abnormale ontspannen zijn kan komen doordat je alcohol of medicijnen gebruikt hebt, maar is ook gewoon een gevolg van het ouder worden.

Overgewicht speelt ook een rol bij het snurken en daarnaast kunnen er medische oorzaken zoals afwijkingen in de neus, mond en keel zijn die ervoor zorgen dat je snurkt.


Het gevaar van snurken

Snurken is niet alleen vervelend voor een eventuele bedpartner, maar kan ook gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Wanneer de snurker vaker wakker wordt omdat hij/zij het benauwd heeft, dit is een vorm van slaap apneu wat tot verschillende lichamelijke problemen kan leiden.

Ook moet je hart harder werken wanneer je snurkt om ervoor te zorgen dat jij toch voldoende lucht binnen krijgt tijdens het slapen.

Bovendien kan het zijn dat je door je gesnurk zelf ook minder goed slaapt en daardoor overdag niet alert genoeg bent. Zeker in het verkeer is dit een gevaarlijke situatie.

Wanneer jij (of je bedpartner) veel last hebben van je gesnurk 's nachts of van vermoeidheid overdag, kun je het beste even een bezoekje aan je huisarts brengen.

Snurken kan ook tot gevolg hebben dat mensen niet meer samen in een kamer kunnen slapen. De relatie lijdt hier meestal behoorlijk onder. Het is ook daarom goed om er alles aan te doen zodat het snurken mogelijk verminderd wordt.




Wanneer en hoe snurk je

De manier waarop je snurkt kan iets zeggen over het probleem wat je hebt. Je hebt hiervoor een partner nodig die jou kan vertellen hoe en wanneer jij snurkt.

Snurk je met je mond dicht?
Dit kan betekenen dat je een probleem met je tong hebt. Deze zakt dan in je keel en verhindert een goede doorgang van de lucht die je inademt.

Snurk je met je mond open?
Dan kan het zijn dan je een probleem hebt met je keelweefsel.

Snurk je alleen wanneer je op je rug ligt?
Dan is je snurk probleem vaak te verhelpen door jezelf aan te leren om een andere slaaphouding aan te nemen. Zie ook de tips hieronder.

Stokt je adem regelmatig tijdens het slapen?
Dan heb vermoedelijk last van slaap apneu. Een bezoek aan je huisarts is noodzakelijk.

Snurk je op alle hierboven beschreven manieren?
Dan heb je een ernstig snurkprobleem waarvoor je ook zeker een bezoek aan je huisarts moet brengen.



Wat kun je zelf doen tegen het snurken

Je kunt zelf een aantal dingen doen die mogelijk het snurken zullen verminderen.

♦ Afvallen kan helpen in je strijd tegen het snurken.

♦ Sporten helpt om je spiermassa te vergroten. Wanneer je andere spieren versterkt, worden ook je keelspieren sterker, wat kan helpen tegen snurken.

♦ Vermijd zo mogelijk slaappillen en andere medicijnen die je slaperig maken.

♦ Drink geen of weinig alcohol.

♦ Stop met roken. Roken kan ervoor zorgen dat je luchtwegen nauwer worden, wat het snurken weer bevordert.

♦ Eet geen stevige maaltijden tot vier uur voor je gaat slapen.

♦ Zorg voor een goed slaapritme, ga iedere dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op.

♦ Slaap liever op je zij dan op je rug. Een ouderwetse methode om het op de rug slapen tegen te gaan is het vastmaken van bijvoorbeeld een tennis bal op de rug van je pyama jasje. Doe een tennisbal in een sok en naai deze vast aan een pyama jasje. Dit voorkomt dat je op je rug gaat liggen.

♦ Zorg dat het hoofdeinde van je bed wat hoger staat dan het voeteneinde. Dit kan ervoor zorgen dat je luchtwegen wat makkelijker toegankelijk zijn.

♦ Zorg dat je neus zo schoon mogelijk is voor je gaat slapen. Je kunt hiervoor eventueel een neusspoeling doen.

♦ Doe keeloefeningen ter versterking van je keelweefsel. Een simpele oefening is het luid uitspreken van de klinkers A, E, I, O U. Doe dit zo overdreven mogelijk zodat je je keelspieren voelt aanspannen. Vraag eventueel een logopedist om meer oefeningen.

♦ Zorg dat de luchtvochtigheid in de slaapkamer goed is. Droge lucht kan je keel slijmvlies extra irriteren.


REM slaap

Eugene Aserinsky en Nathaniel Kleitman ontdekten het bestaan van de REMslaap in 1953.

William Dement bedacht de naam REM.

Boekentip