Slaap apneu


Slaap apneu is een ernstig probleem. Slaap apneu kan voor diverse problemen zorgen waardoor iemand niet of minder goed kan functioneren. Hieronder komen, onder andere, de volgende vragen aan de orde: Wat is slaap apneu? Wat zijn de oorzaken en hoe kan slaap apneu voorkomen en genezen worden. .

 

Wat is slaapapneu

Het Griekse woord “Apnea” betekent letterlijk “zonder adem”.

Wanneer je last hebt van slaap apneu dan stokt je adem tijdelijk tijdens je slaap. Je adem stokt gedurende een paar seconden, maar het kan ook voorkomen dat je een paar minuten niet ademt.

Deze adempauzes kunnen meerdere keren per uur voorkomen. Daarna geven je hersenen je een signaal omdat je bijna stikt en begin je weer te ademen. Dit gaat meestal gepaard met een schok, een snurkend geluid en het happen naar lucht. Sommige mensen merken niets van deze adempauzes en anderen worden er even door gewekt.

Slaap apneu is over het algemeen een chronische aandoening en kan uiterst vermoeiend zijn voor zowel degene met de slaap apneu als de eventuele bedpartner. Doordat je telkens uit je diepe slaap wordt gewekt door een adempauze, rust je niet voldoende uit. Vaak gaat slaap apneu gepaard met extreem hard snurken.

Het is niet altijd direct duidelijk dat iemand last heeft van slaap apneu. Wanneer je alleen slaapt merk je zelf meestal niet zo veel van deze adempauzes als je slaapt, maar je merkt wel dat je ’s morgens vermoeid opstaat. Je kunt ook last hebben van een droge mond bij het wakker worden of met hoofdpijn wakker worden.

Slaapapneu test

Iedereen heeft wel eens een apneu (korte ademstilstand)in zijn slaap. Maar pas wanneer deze vaak voorkomen en lang duren, wordt er gesproken van een bedreiging voor de gezondheid.

Wanneer vermoed wordt dat iemand last heeft van deze aandoening kan door een slaaponderzoek (Polysomnografie) in een slaap laboratorium of thuis, aangetoond worden of er wel of geen sprake is van slaap apneu en hoe ernstig de aandoening is.

Tijdens dit slaaponderzoek wordt het aantal apneus per uur slaap bepaald. Dit heet de Apneu- Hypopneu Index (AHI) en deze wordt gebruikt als indicator voor de ernst van de slaap apneu.

Zou je een eenvoudige test zelf willen doen, dan kun je een video- of geluidsopname van jezelf maken terwijl je slaapt. Het eventueel voorkomen van apneus merk je dan snel genoeg.



Soorten slaap apneu

Er zijn twee soorten slaap apneu.

De apneu waarbij de luchtweg tijdelijk geblokkeerd wordt heet het Obstructief Slaap Apneu Syndroom(OSAS). Net als bij snurken kan de luchtweg tijdens de slaap geblokkeerd worden doordat keelspieren tijdens de slaap de doorgang van lucht tijdelijk blokkeren. Dit is de meest voorkomende vorm van slaapapneu, rond de 70% van de mensen met slaap apneu lijden aan deze vorm.

Daarnaast kan een slaap apneu voorkomen doordat de hersenen tijdelijk niet de juiste signalen stuurt naar de spieren die zorgen voor de ademhaling, dit heet het Centraal Slaap Apneu Syndroom (CSAS).

En soms heeft iemand last van een combinatie van beide oorzaken van slaap apneu.



Wat zijn de oorzaken van slaap apneu

Slaap apneu komt vaker voor bij mensen met overgewicht en oudere mensen, maar in principe kan iedereen er last van krijgen. Voor een deel is dit genetisch en door de bouw van het strottehoofd en keel bepaald. Zelfs kinderen met vergrote amandelen kunnen hier aan lijden.

Het gebruik van alcohol, slaap- en kalmeermiddelen kan slaap apneu doen verergeren.

Na de menopauze hebben vrouwen een grotere kans op het lijden aan slaap apneu.



Wat zijn de risico’s van slaap apneu

Wanneer je last hebt van slaap apneu wordt de opname van zuurstof in je bloed verminderd. Mede hierdoor en door het gebrek aan diepe slaap loop je meer risico op de volgende aandoeningen en gevolgen:

♦ Hoge bloeddruk

♦ Hartaanvallen

♦ Hartfalen

♦ Hartritme stoornissen

♦ Beroertes

♦ Zwaarlijvigheid

♦ Diabetes

♦ Depressies

♦ Vergeetachtigheid

♦ Ongelukken in het verkeer

Wanneer je dus vermoedt dat je last hebt van slaap apneu is een bezoek aan je huisarts de eerste stap die je het beste kunt nemen.


Hoe kan slaap apneu voorkomen en genezen worden

Slaap apneu kan soms voorkomen en genezen worden door afvallen wanneer er overgewicht in het spel is.

Het slapen op de zij in plaats van op de rug kan in sommige gevallen de slaap apneus verminderen. Een aloude tip hierbij is het vastnaaien van een tennisbal op de rug van je pyjama zodat het op je rug liggen niet gaat lukken.

Zorg dat je hoofdeinde iets hoger staat dan je voeteneinde. Dit zou het ademhalen moeten vergemakkelijken.



Stoppen met roken en matigen met alcohol gebruik verlagen het risico op slaap apneu.

Indien mogelijk zou je het gebruik van slaappillen en kalmeringsmiddelen achterwege moeten laten.

Sommige mensen hebben baat bij het gebruiken van neussprays en neuspleisters om de luchtwegen open te houden.

Het doen van speciale oefeningen om de mond- en keelspieren te versterken kan helpen wanneer je last hebt van verslapte mond- en keelspieren. Een van de oefeningen is het plaatsen van de punt van je tong tegen je verhemelte en je tong dan naar achteren bewegen. Ook het vaak uitspreken van klinkers (O, E, A, I, U) op een wat overdreven manier is een oefening die misschien kan helpen, net als het borstelen van je tong met een tandenborstel. Een logopedist kan je nog meer oefeningen geven die je spieren kunnen versterken.

Ook bestaan er speciale mondstukken, beugels en slaapmaskers die ervoor zorgen dat je luchtweg niet geblokkeerd wordt tijdens je slaap en die extra zuurstof kunnen toedienen.

Soms is een operatie de beste oplossing of kunnen ademhalings apparaten helpen.

Het onderzoek naar de oorzaak en oplossingen voor slaap apneu is nog in volle gang. In Italië is bijvoorbeeld onlangs uit onderzoek gebleken dat met speciale lange steunkousen bij sommige patiënten de slaap apneu verminderd kan worden.




Meer lezen

Lees op de blog pagina over een nieuw soort therapie die mogelijk een oplossing kan zijn voor sommige apneu patienten.

Lees hier: Onderzoek over een onderzoek wat is gedaan onder Philps medewerkers.

Wil je meer lezen over slaapapneu, kijk dan op de site van de apneu vereniging:
Nederlandse Vereniging Slaap Apneu Patiënten


REM slaap

Eugene Aserinsky en Nathaniel Kleitman ontdekten het bestaan van de REMslaap in 1953.

William Dement bedacht de naam REM.

Boekentip