Matrassen


Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe matras, verdwaal je al heel snel tussen alle verschillende soorten die je overal te koop ziet en heb je geen idee hoe je daar nu een goede matras uit moet selecteren.


Een derde van je leven


Je slaapt ongeveer een derde van je leven, dus je zult veel tijd doorbrengen op die matras. Een matras gaat over het algemeen tien jaar mee en de meeste goede matrassen zijn niet goedkoop. Het is daarom aan te raden om goed geïnformeerd te zijn voor je een nieuwe matras gaat kopen.

De keuze voor een matras is een heel persoonlijke keuze. Sommige mensen zijn heel enthousiast over bepaalde matrassen, terwijl anderen die juist niet prettig vinden liggen. Ga bij de keuze voor een nieuwe matras dus uit van wat jij lekker vindt liggen en ga niet zo zeer uit van wat door anderen wordt aangeraden.

Slaap nodig heeft veel informatie voor je op deze pagina's gezet, zodat jij een goede keuze kunt maken waar je jarenlang plezier van zult hebben.

Waar moet je op letten


Waar moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe matras.

Je moet naast je beschikbare budget vooral letten op je eigen voorkeuren. Maar ook de bouw van je lichaam speelt een rol bij de keuze voor een goede matras.

Houd je van een harde, stevige matras of heb je liever een zachte matras? Je lichaam moet goed ondersteund worden tijdens het slapen. Maar je persoonlijke voorkeur en gevoel van comfort in je bed is daarnaast de belangrijkste factor bij je keuze voor een matras.


Heb je last van een bepaald lichaamsdeel zoals je schouders, nek of rug, dan zul daar speciaal aandacht aan moeten besteden.

Bij het ouder worden kun je last gaan krijgen van een deel van je lichaam, zoals rug, schouders, nek of heupen. Het is mogelijk dat een van de oorzaken je matras is, die niet meer voldoet vanwege je veranderde behoefte. Misschien heb je nu behoefte aan een matras met een zachtere bovenlaag. Dat betekent niet dat je minder ondersteuning nodig hebt, verwar dus niet zachtheid van de bovenlaag met ondersteuning.


Slaap je op je rug, je zij of op je buik?

Je slaaphouding heeft een directe invloed op de druk die op je ruggegraat wordt uitgeoefend. De meeste mensen slapen op hun zij. Een kleiner aantal mensen slaapt op hun rug en een nog kleiner deel slaapt op hun buik.
Bij alle slaaphoudingen is naast je matraskeuze ook je keuze voor welk kussen je gebruikt van belang.

Meestal kun je niet veel veranderen aan de slaaphouding die je aanneemt. Over het algemeen wordt het slapen op de rug als de beste slaaphouding gezien, gevolgd door slapen op de zij. Bij het slapen op de buik krijgt je rug het meeste te verduren.

Voor alle slaaphoudigen is het uiteraard van belang dat je lichaam goed ondersteund wordt. Zijslapers hebben vaak baat bij een iets soepelere matras dan rugslapers, zodat de heupen en schouders die op de matras rusten wel goed ondersteund worden, maar die je ook voldoende comfort biedt voor een pijnloze slaap.
Voor buikslapers wordt meestal een hardere matras aangeraden dan voor de overige slaaphoudingen.


Ook is van belang of je iemand bent die het snel warm heeft of ben je iemand die het bijna altijd koud heeft.

Een binnenvering matras is over het algemeen iets koeler dan een schuimmatras. Maar de toplaag speelt daar ook een belangrijke rol in.


Wat is je gewicht, want ook dat speelt een rol bij de keuze van een nieuwe matras.

Hoe zwaarder je bent, hoe steviger je matras zou moeten zijn. Maar ook hier speelt persoonlijke voorkeur een grote rol.


Hoe lang ben je?

Bij langere mensen wordt het gewicht over een groter deel van de matras verspreid dan bij kortere mensen. Een lang persoon krijgt daardoor meer steun van hetzelfde bed dan een kort persoon.

Zorg ervoor dat je, ook wanneer je lang bent, dat je goed in je bed past. Koop in ieder geval eem matras die minimaal 20 centimeter langer is dan jijzelf bent. Houd daar bij je keuze voor dekens of dekbed ook rekening mee.


Transpireer je ’s nachts veel? Neem dat gegeven ook mee bij je keuze.

Bij een binnenveringmatras is de vochtregulatie over het algemeen iets beter dan bij een schuimmatras.


Ben je allergisch?

Met name stofmijten gedijen niet of minder goed sommige soorten matrassen, wat jou helpt in je strijd tegen de stofmijt. Over het algemeen kunnen stofmijten minder goed gedijen in schuim- en latex matrassen. Hoe dichter het schuim, hoe minder de stofmijt zich kan nestelen.

Maar de bovenlaag en bekleding van je matras spelen een grote rol in het bestrijden hiervan. Ook kan een speciale hoes om je matras soms helpen.


Slaap je alleen?

Wanneer je samen in een bed slaapt kun je last hebben van elkaar. Zeker wanneer een van de twee een wat onrustige slaper is. Een binnenveringmatras kan dan wat onrustiger liggen dan een schuimmatras. En over het algemeen beweeg je op een foam matras wat minder makkelijk.


Daarnaast speelt mee op welke ondergrond je de matras gaat gebruiken.

Heb je een bedspiraal of een lattenbodem, of komt de matras op een boxspring te liggen. Deze ondergrond bepaalt mede het ligcomfort van je matras.


Kortom het lijkt een behoorlijke puzzel om uiteindelijk uit te komen bij de beste keuze voor jou en eventueel je bedpartner. Blijf onthouden dat naast je budget, jouw gevoel van comfortabel liggen de belangrijkste factoren zijn bij de keuze voor een goede matras.


Termen


In de matrassen en beddenwereld worden een aantal termen gebruikt om de eigenschappen van een matras aan te geven, zoals:

Conformiteit
De conformiteit van de combinatie van matras en bedbodem zegt iets over het aanpassen van de matras aan de lichaamsvormen van de persoon die erop ligt.
Het ideaal is hierbij het behouden van de natuurlijke vorm van je wervelkolom. Wanneer je wervelkolom in een abnormale vorm komt doordat de matras, in combinatie met een bepaalde bedbodem zich niet goed aanpast, is de conformiteit van de matras niet goed. De matras is dan of te zacht of juist te hard. Het kan zijn dat de gehele matras te hard of te zacht is of dat dit op bepaalde punten zo is.

Vochtregulatie
Iedereen verliest vocht tijdens het slapen. Dit vocht verdwijnt voor een deel via het dekbed, maar komt ook in je matras terecht. Het is belangrijk dat je matras dit vocht goed kan verwerken, wat inhoudt dat het vocht goed opgenomen moet kunnen worden, maar ook weer uit de matras moet kunnen ontsnappen.

Warmte isloatie
Voor een goede nachtrust is het van belang dat je het niet te koud en niet te warm hebt. Een matras kan daar een grote rol in spelen. Wanneer de matras de warmte te veel vasthoudt kan het te warm worden en andersom. Dit heeft natuurlijk ook alles te maken of jij het snel warm of juist snel koud hebt in bed.

Soorten matrassen


Welke soorten matrassen zijn er nu en wat zijn de voor- en nadelen van elke soort.

Om te beginnen zijn er twee hoofdsoorten matrassen:

Schuimmatrassen

Binnenvering matrassen

Binnen deze soorten zijn er diverse varianten te koop. De schuimmatrassen zijn bijvoorbeeld weer onder te verdelen in traagschuim matrassen en andere soorten schuim matrassen.

Jarenlang waren de binnenvering matrassen vrijwel de enige soort matrassen die er verkocht werden. Maar tegenwoordig winnen de traagschuim en de schuim matrassen steeds meer terrein. Ook hebben veel matrassen een combinatie van schuim en binnenvering.



schuimmatras met pocketvering Bij deze Queen matras is er gekozen voor een Nasa/Traagschuim afdeklaag.

Beide zijden van het matras zijn hiermee bekleed. Zo kunt u het matras aan beide zijden beslapen.

De Queen matrassen hebben een 9-zone pocketvering met 300 pocketveren per m2.

De pocketveren werken drukverlagend over uw hele lichaam door het slimme concept. Iedere pocketveer zit apart verpakt waardoor ze een optimale ondersteuning aan het lichaam geven.

Bekijk op bol.com


Matras onderhoud


Door goed onderhoud kun je de levensduur van je matras verlengen. Bij goed onderhoud kan een matras ongeveer tien jaar mee gaan. Iedere nacht verlies je veel vocht, zorg ervoor dat dit overdag weer kan verdwijnen.

Matrasbescherming
Door te kiezen voor een tussenlaag tussen je lakens en je matras, bescherm je je matras tegen vocht. Deze matrasbeschermer moet je kunnen wassen. Doe dit regelmatig. Wanneer je allergisch bent, kun je kiezen voor een speciale matras beschermer.

Daarnaast kun je een beschermlaag tussen de matras en de matrasdrager leggen om de matras te beschermen. stem deze laag af op de soort matrasdrager die je hebt. Een lattenbodem vraagt om een andere soort matrasbeschermer dan een boxspring.

Luchten
Zorg ervoor dat je matras overdag kan luchten. Maak je bed daarom bij voorkeur niet direct op, maar sla het dekbed of de dekens juist terug. Het staat misschien wat slordiger, maar is uiteindelijk beter voor je.

Keren
Voor de meeste matrassen is het goed om ze regelmatig te keren.

Keer de matras op verschillende manieren, zorg dat zo nu en dan de onderkant boven komt te liggen en zorg dat het voeteneind het hoofdeind wordt. Niet alle matrassen zijn hiervoor geschikt, wanneer je matras een speciale bovenlaag heeft moet je die boven laten.

Let er bovendien op dat je bij het keren de matras niet dubbel vouwt, dit kan de matras beschadigen.

Stofzuigen
Regelmatig stofzuigen van de bovenkant van de matras helpt om de matras schoner te houden.



Wonen algemeen

Matrassen



Meer lezen:

Slaapmiddelen

Slaapapneu

Slaapproblemen

Wat is slaap

Snurken

Slaaptips

Piekeren

Slaapkamer

Dromen

Boeken over slapen