Blog


Lezen over slapen. Er wordt veel geschreven over slapen. Hier vind je links naar een aantal interessante artikelen.


Welke slaaptips zijn wetenschappelijk bewezen?

Psycholoog en slaapexpert Karin van Rijn werkzaam bij het Slaapcentrum MCH-Bronovo in Den Haag geeft antwoord op vragen als: "Is melk een slaapmiddel?" en "Moet iedereen acht uur slapen?"

Lees verder: Slaaptips waar of niet waar?





Beter slapen met slaapsensoren

Een goede nachtrust ligt aan de basis van een gezond leven. Met behulp van slaapsensoren kan je nakijken hoe goed je slaapt en welke factoren je van een goede nachtrust beroven.

Lees verder: Verbeter je slaap met slaapsensoren





slapen zonder pillen Leren slapen zonder pillen

Zonder pillen, eenvoudige technieken voor een goede nachtrust.

Chronische stress, een ongezonde levensstijl of gepieker houdt ons 's nachts wakker.

In 'Leren slapen zonder pillen' laat kinesitherapeute Pascale Crauwels je kennismaken met de principes van de sofrologie, ofwel de wetenschap van het bewustzijn. Die leer ontwikkelde een praktische methode om lichaam en geest tot rust te brengen, ook 's nachts.

Koop bij bol.com




Andere culturen

Een andere cultuur betekent soms ook andere slaapgewoonten. Misschien zit er een tip voor je bij waardoor je beter kunt gaan slapen.

Lees verder: Zo krijg je genoeg rust: 6 slaaptips uit andere culturen





Slapen met je iPad of iPhone

Hoewel het geen goed idee is om je iPad of iPhone in bed te gebruiken, kan de app Sleepcycle je juist weer wel helpen.

De app analyseert je slaap door trillingen en geluiden te registreren en weet je daarmee op precies het juiste tijdstip te laten ontwaken.

Lees verder: Zo gebruik je de Sleep Cycle-app om optimaal te ontwaken





Tips om een super slaper te worden

Op JAN magazine vonden we een artikel met 12 tips om een super slaper te worden. De moeite waard om te proberen.

Wat dacht je van tip nr.5 Assosiatie. Door elke avond naar dezelfde muziek te luisteren voor je gaat slapen leer je jezelf om op die muziek te gaan slapen.

Lees verder: Slecht slapen: 12 tips die écht helpen





Snoozen, wat doet dat met je

Je kent het waarschijnlijk wel, de wekker gaat en je bent er eigenljk nog lang niet ana toe om wakker te worden. Misschien heb je een (groot) deel van de nacht niet geslapen en ben je blij met elke vijf minuten die je erbij krijgt.

Maar helpt het om die wekker nog eeen keer op snoozen te zetten? Is het dan makkelijker om op te staan?

Hans Hamburger, slaapdeskundige, neuroloog, somnoloog geeft in dit artikel in De Telegraaf een antwoord op deze vragen.

Lees verder: Moe van ’snoozen’?





De beste bedtijd

Tja of het nu echt wetenschappelijk bewezen is is maar de vraag. Maar een onderzoek heeft kennelijk uitgewezen dat je het beste om 22.37 uur kunt gaan slapen.

Lees verder: This is the exact perfect time to go to bed

REM slaap

Eugene Aserinsky en Nathaniel Kleitman ontdekten het bestaan van de REMslaap in 1953.

William Dement bedacht de naam REM.

Boekentip